Logo Accell
Nieuws

Het laatste nieuws over Accell Nederland en al zijn merken.

Lees Meer
Nieuws

Accell Group realiseert hogere omzet en winst in eerste halfjaar 2019

HEERENVEEN (NEDERLAND), 19 JULI 2019 - Accell Group N.V., het toonaangevende Europese fietsbedrijf met bekende merken zoals Haibike, Koga, Batavus en Raleigh, heeft vandaag bekendgemaakt dat haar kernactiviteiten zich in het eerste halfjaar van 2019 goed hebben ontwikkeld, met een netto-omzetstijging van 8,8% tot € 650,9 miljoen, een stijging van de toegevoegde waarde met 27 bps tot 31,2%, en een stijging van de EBIT met 12,6% tot € 57,8 miljoen. Het handelswerkkapitaal als percentage van de netto-omzet daalde met 200 bps tot 32,2%.

De niet-kernactiviteiten in Noord-Amerika daalden met 15,9% tot € 31,8 miljoen (5% van de netto-omzet van de groep) en de EBIT kwam uit op € -11,3 miljoen vergeleken met € -8,5 miljoen in het eerste halfjaar van 2018. De totale netto-omzet van de groep groeide met 7,4% tot € 682,6 miljoen en de EBIT steeg met 8,9% tot € 46,5 miljoen. De nettowinst van de groep steeg met 16,5% naar € 29,7 miljoen.

Ton Anbeek, CEO van Accell Group: "Onze 'Lead Global, Win Local’ strategie werpt vruchten af, ​​en alle kernprestatie-indicatoren bewegen zich in de goede richting door goede groei, stabiele volumes, marge-uitbreiding, een hogere EBIT en een lager werkkapitaal als percentage van de netto-omzet voor zowel onze kernactiviteiten als de totale groep. Ook de kosten uitgedrukt als percentage van de netto-omzet zijn gestabiliseerd.

Gestimuleerd door een betere beschikbaarheid van onze belangrijkste producten, hebben we in de meeste van onze kernregio's een groei met dubbele cijfers kunnen realiseren. In Nederland hebben we de neerwaartse omzet- en volumetrend omgekeerd met een groei naar dubbele cijfers en sterke bijdragen van onze merken Koga, Sparta en Batavus. In de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) werd de groei belemmerd door vertraagde introducties van nieuwe innovatieve modellen van Haibike en Ghost. In al onze andere Europese kernregio's zagen we een sterke dubbelcijferige omzetgroei in e-bikes. De resultaten in Noord-Amerika verbeterden niet, en in de loop van dit kwartaal verwachten we de strategische herziening van deze niet-kernactiviteiten af ​​te ronden en onze weg voorwaarts te kunnen aankondigen.

Ons supply chain team is op schema met het creëren van efficiëntie en het realiseren van de beoogde besparingen van € 12 miljoen voor 2019. Het werk aan complexiteitsreductie en de introductie van onze frame-platformstrategie verlopen ook volgens plan. Als laatste zijn we begonnen met de uitrol van onze nieuwe IT-systemen die onze operationele prestaties zullen verbeteren en die de weg zullen vrijmaken voor onze digitale routekaart."

 

 

RESULTATEN VAN ONZE KERNACTIVITEITEN

De netto-omzet van onze kernactiviteiten kwam in het eerste halfjaar van 2019 8,8% hoger uit op € 650,9 miljoen als gevolg van een aanzienlijk verbeterde beschikbaarheid van belangrijke producten, een gezonde organische groei in de meeste van onze kernmarkten en de overname van Velosophy. De negatieve volumetrend is gestopt met gestabiliseerde volumes in het eerste halfjaar van 2019 als gevolg van een goed momentum in de markt en de voortdurende verschuiving in de vraag van consumenten van traditionele fietsen naar e-bikes en (e-)cargo bikes. Terwijl de e-bike en (e-)cargo bike omzet respectievelijk MET + 16% en + 47% (like-for-like) in waarde steeg, daalde de verkoop van traditionele fietsen in het eerste halfjaar van 2019 met 13% in waarde, en vertegenwoordigt nu nog slechts 16% van de netto-omzet van onze kernactiviteiten.


De toegevoegde waarde
uitgedrukt als percentage van de netto-omzet steeg met 27 bps tot 31,2% dankzij positieve forex en supply chain besparingen die de inflatie van de materiaalkosten compenseerden. De bedrijfskosten uitgedrukt als percentage van de netto-omzet kwamen uit op 22,3%, en stegen in absolute termen met € 12 miljoen tot € 145 miljoen, aangedreven door:

  • Velosophy (€ 5 miljoen), overgenomen in augustus 2018
  • Strategie-gerelateerde kosten met betrekking tot digitale en IT-platforms (€ 4 miljoen)
  • Extra logistieke kosten (€ 1 miljoen) door omzetgroei
  • Marketingkosten (€ 1 miljoen)
  • Inflatie en andere kosten (€ 1 miljoen)


De omzetgroei
keerde in de Benelux terug met + 8,6%, inclusief een tweecijferige groei in Nederland, dankzij een verbeterde productbeschikbaarheid en de introductie van verschillende bekroonde en innovatieve nieuwe e-bike-modellen van Koga, Sparta en Batavus. De groei in onze DACH landen kwam uit op + 1,4%, met een omzetgroei in Duitsland van + 6%. De verkoop in de DACH landen werd belemmerd door de vertraagde introductie van innovatieve Haibike en Ghost fietsmodellen. Andere Europese kernmarkten bleven een uitstekende groei van + 17,3% vertonen dankzij de sterke verkopen van Raleigh en Lapierre. Onze Parts & Accessories activiteiten groeiden met 6,2%, en de groei van ons eigen merk XLC kwam uit op 8,0%. E-cargo specialist Velosophy met het hoofdmerk Babboe, dat in augustus 2018 door ons werd overgenomen, bleef het in het eerste halfjaar van 2019 zeer goed doen met een omzet in Europa van € 17 miljoen.


De netto-omzet
van onze Noord-Amerikaanse activiteiten daalde met -15,9% tot € 31,8 miljoen, wat overeenkomt met 5% van de netto-omzet van de groep. De toegevoegde waarde als percentage van de netto-omzet kwam uit op 26,0%, een stijging van 696 basispunten. De bedrijfslasten stegen met € 3,8 miljoen; inclusief een last van € 1,0 miljoen gerelateerd aan de strategische herziening. De EBIT kwam uit op € -11,3 miljoen (inclusief € 2,0 miljoen aan bedrijfsgerelateerde kosten), vergeleken met € -8,5 miljoen in het eerste halfjaar van 2018. Het handelswerkkapitaal als percentage van de netto-omzet kwam vanwege de relatief hoge voorraadpositie uit op 67,1%.

 

NIEUWSTE ONTWIKKELINGEN

Op 12 juli 2019 heeft Accell Group overeenstemming bereikt over de verkoop van haar Canadese merkregistraties van Raleigh, Diamondback, Redline en IZIP aan Canadian Tire Corporation, voor een bedrag in contanten van US$ 16 miljoen. De overeenkomst maakt deel uit van de lopende strategische herziening van onze Noord-Amerikaanse activiteiten. De transactie zal worden opgenomen in de resultaten van het tweede halfjaar  2019 van Accell Group.

 

MANAGEMENTAGENDA EN VOORUITZICHTEN

Het management van Accell Group ziet nog steeds een sterke marktgroei in de fietsindustrie. Consumenten kiezen voor fietsen als een comfortabele en duurzame oplossing voor mobiliteit. Vooral de interesse in elektrische fietsen en bakfietsen zal snel blijven groeien. Consumenten zullen ook blijven zoeken naar meer handige en digitale oplossingen voor het zoeken, vergelijken, kiezen, kopen en onderhouden van hun fietsen. De strategie 'Lead Global, Win Local' blijft de sleutel om onszelf in het centrum van deze trends te positioneren. Succesvolle innovaties en een betere beschikbaarheid van onze belangrijkste producten zullen de groei blijven stimuleren. Onze Parts & Accessories activiteiten zullen de verdere uitrol van het XLC-merk stimuleren en uitbreiden naar nieuwe kanalen. We verwachten dat ons 'Fit-To-Compete' programma naast kostenbeheersing voor al onze discretionaire uitgaven zal blijven zorgen voor kostenbesparingen.

Op basis van onze managementagenda en behoudens onvoorziene omstandigheden, verwachten we voor het jaar 2019 een aanhoudende groei van de netto-omzet en een toename van de EBIT van onze kernactiviteiten.

We verwachten dat we de resultaten van de strategische herziening van onze niet-kernactiviteiten in Noord-Amerika in het derde kwartaal van 2019 aan zullen kunnen kondigen. Met mogelijke consequenties van deze strategische herziening is in de bovenstaande vooruitzichten geen rekening gehouden.